مدیریت

معرفی تحلیل SWOT

تحلیل SWOT

تحلیل SWOT در واقع یکی از ابزارهای کارآمد است که به شما در شناسایی شرایط محیطی و همچنین توانایی های درونی سازمان کمک خواهد کرد. پایه و اساس تحلیل SWOT در واقع در مدیریت های استراتژیک و همچنین بازارایابی هایی است که برای شناخت محیط های درونی به اطلاعات نیاز دارند.
تجزیه و تحلیل SWOT در واقع یکی از مهمترین ابزارهای ممیزی و تجزیه و همچنین ابزاری برای تجزیه و تحلیل موقعیت های استراتژیک به شمار می آید که هدف اصلی در آن شناختن استراتژی هایی است که یک مدل تجاری خاص را ایجاد می کنند و منابع و همچنین قابلیت های مختلفی هم دارند و می توانند سازمان های مختلف را به بهترین نحو با نیازهای محیطی هماهنگ کنند.

به عبارت دیگر می توان گفت که این امر در واقع مبنایی برای ارزیابی پتانسیل های مختلف و همچنین محدودیت های داخلی است. همچنین کلیه عوامل مثبت و منفی در داخل و خارج از کشور که روی موفقیت آن ها تاثیرگذار خواهند بود نیز در نظر گرفته می شود. در یک مطالعه مستمر اینطور نشان داده شده است که شما می توانید با استفاده از تحلیل SWOT به تصمیم گیری سازمان ها کمک شایانی کنید.

چهار عامل در تحلیل SWOT

آنچه که باید بدانید این است که در این بخش یک سری عوامل وجود دارند که به شما کمک خواهند کرد بتوانید تحلیل SWOT را انجام دهید.

 

 

SWOT
SWOT

 

  • 1-نقاط قوت:

نقاط قوتدر واقع یک سری نقاط پایدار هستند که ما را قادر به انجام ماموریت های مختلف خواهند کرد. می توان گفت که این نقاط مبنایی در تداوم و پایداری های موفقیت هستند.نقاط قوت می توانند به صورت محسوس و نامحسوس مشخص باشند. این نقاط در واقع دارای مواردی در تحلیل SWOT هستند که شما به خوبی از آن ها اطلاعات دارید و یا در آن ها تخصص پیدا کرده اید. نقاط قوت به شما جنبه های سودمند یک سازمان را نشان خواهند داد. نقاط قوت در تحلیل SWOT از جمله مهمترین موارد هستند.

  • 2-نقاط ضعف:

نقاط ضعف در واقع می تواند شامل ماشین آلات ناکارآمد، امکانات تحقیق و توسعه ناکافی، محدوده های محصولات کم، تصمیم گیری های ضعیف و غیره است. در این بخش ضعف ها باید قابل کنترل باشند. یا باید به یک مقدار حداقل برسند و یا به طور کل حذف شوند. دقت داشته باشید که به عنوان مثال می توان گفت که برای غلبه بر ماشین آلات منسوخ شما باید ماشین آلات جدید را خریداری کنید. نمونه های دیگری هم از ضعف های سازمانی وجود دارد که شما می توانید از آن ها کمک بگیرید.

  • 3-فرصت ها:

فرصت ها در واقع محیطی را ایجاد خواهند کرد که ما در آن فعالیت می کنیم. این فرصت ها زمانی به وجود می آیند که یک سازمان بتواند از شرایط محیطی خود برای برنامه ریزی ها و اجرای استراتژی های مختلف استفاده کنید که بتواند سود بیشتری را کسب کند. دقت داشته باشید که سازمان همواره باید مراقب باشد و بهترین فرصت ها را تشخیص دهد. انتخاب موارد هدف که به بهترین وجه در خدمت مشتریان باشد به شما کمک خواهد کرد که بهترین ها را داشته باشید.

  • 4-تهدیدها:

میتوان گفت که تهدید ها در این زمینه وقتی ایجاد خواهند شد که شرایط در محیط های خارجی برای سودآوری مناسب نیست. زمانی که شما تهدیدها و نقاط ضعف را کنار هم قرار دهید خواهید دید که آن ها آسیب پذیری بیشتری خواهند داشت. همچنین می توان گفت که غیرقابل کنترل می شوند و شما نمی توانید از آن ها استفاده کنید. افزایش رقابت در نهایت منجر به ایجاد خطر های مختلفی خواهد شد.

تحلیل SWOT البته دارای مزایای بسیاری هم هست. این تحلیل به شما در فرمولاسیون و همچنین انتخاب استراتژی کمک خواهد کرد. شما می توانید از تحلیل SWOT استفاده کنید تا عناصر ذهنی را بزرگ و بزرگتر کنید. بهتر است که از این بخش به عنوان یک راهنما استفاده کنید تا بتوانید تحلیل SWOT را مشخصا برای استراتژی های مختلف به کار ببرید. دقت داشته باشید که بخش های مختلف را در این تحلیل بشناسید و آن ها را به کار ببرید. شما می توانید یک منبع اطلاعات برای برنامه ریزی های خود از طریق تحلیل SWOT داشته باشید.

برای مشاهده تحلیل PESTEL کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

67 + = 71

دکمه بازگشت به بالا
بستن