طراحی و ساخت وبسایت

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت به عنوان یک روشی کارآمد برای انتقال کاربران از یک آدرس به یک آدرسی دیگر را می گویند. اگر قصد تغییر آدرس صفحه ی خود را داشته باشید می توانید از طریق ریدایرکت اقدام به این کار نمایید. چون این روش بسیار مناسب جهت انجام این کار می باشد. به عبارت ساده تر می توان گفت که به تغییر آدرس صفحات ریدایرکت می گویند.

به پروسه ی تغییر دادن نشانی وب ها به یک آدرس دیگر را ریدایرکت می گویند. به عبارت دیگر برای همه ممکن است این مشکل به وجود بیاید که قصد تغییر آدرس یک نوشته یا محتوا را داشته باشد و همواره نگران این موضوع باشد که بعد از تغییر دادن آدرس کاربران شما به چه صورت به آدرس جدید می توانند دسترسی داشته باشند, چون وقتی کاربران به آدرس قبلی شما مراجعه کنند با پیدا نشدن آدرس و خطای 404 مواجه می شوند. برای این که این مشکل را حل نمایید می توانید از ریدایرکت کمک بگیرید .

به این صورت که وقتی شما از این روش برای تغییر آدرس خود استفاده کنید موتورهای جست و جو وکاربران به صورت خودکار هنگام مراجعه به آدرس قبلی, به آدرس جدید انتقال پیدا می کنند.  انواع مختلفی برای این کار موجود می باشد مانند 301, 302, 307, 308 که به صورت مختصر به معرفی ریدایرکت های 301 و 302 که جزء پرکاربردترین ها می باشند می پردازیم:

  • ریدایرکت 301:

در صورتی که تغییر آدرس شما به صورت دائمی باشد این گزینه مناسب ترین راه می باشد. وقتی شما این گزینه را برای صفحات خود فعال می کنید علاوه بر این که موجب انتقال کاربران خود به آن صفحه می شوید باعث افزایش بازدیدکنندگان خود در آن صفحه هم کمک می کنید. از این روش می توانید برای صفحات با ارزش خود استفاده کنید

  • ریدایرکت 302:

در صورت مواجه شدن با مشکل عدم دسترسی صفحات خود به صورت موقت می توانید از این ریدایرکت استفاده نمایید. این کار موجب می شود که کاربر به صفحه ی مورد نظر خود منتقل شده و  با خطای 404 هنگام مراجعه به صفحه برخورد نکند.

کاربردهای ریدایرکت
کاربردهای ریدایرکت

با استفاده از این روش می توانید از اتفاق افتادن خطای 404 تا حدی در وب سایت خود جلوگیری نمایید و به این صورت با حذف کردن صفحات می توانید موجب ایجاد مشکلی در سئو سایت نشوید. از دیگر کاربر های این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر دامنه:

اگر در وب سایت خود قصد تغییر دامنه را دارید می توانید آدرس دامنه ی خود را بعد از تهیه ی آدرس دامنه ی جدید بر روی آن ریدایرکت نمایید. این روش علاوه بر حفظ کاربران وب سایت شما موجب می شود که اعتبارات دامنه ی قلبی شما نیز به دامنه ی جدید منتقل شود.

  • تغییر آدرس صفحات:

اگرچه قصد تغییر آدرس صفحه ای را دارید می توانید آدرس قبلی را به صفحه ی جدید با استفاده از ریدایرکت 301 انجام دهید.

  • رفع محتوای تکراری:

ممکن است در وب سایتی تعداد زیادی صفحه با محتوای یکسان ولی با آدرس های متفاوت موجود باشد. معمولا در صفحه های آرشیو لیبل هایی که از استفاده ی کمتری برخوردار می باشند این مشکل به وجود می آید که برای رفع آن صفحات تکراری و لیبل ها را حذف کرده و آدرس آن ها را به صفحه ی اصلی می توان ریدایرکت کرد.

علاوه بر مزایای که این روش دارد ممکن است در صورت استفاده نادرست دارای معایب جبران ناپذیر برای سایت شما نیز باشد, در صورت استفاده مکرر از این روش موجب کم شدن قدرت وب سایت می شود, در صورت نامرتبط بودن ریدایرکت ها موجب آسیب رسیدن به رتبه ی سایت می شود. به دلیل این که ربات ها و الگوریتم های گوگل از طریق لینک ها صفحه های وب سایت ها را  پیدا می کند زیاد بودن لینک های ریدایرکت شده موجب می شود که این خزنده ها منابع را گم کرده که این موضوع در کاهش یافتن رتبه ی سایت در نتیجه های جست و جوی گوگل بسیار موثر می باشد.

برای پیشگیری از این موضوع می توانید بعد از تغییر مسیر صفحات بلافاصله همه ی لینک های داخلی در سایت خود را ویرایش کرده و آدرس آن ها را در صفحات جدید وارد نمایید

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

66 − = 60

دکمه بازگشت به بالا
بستن