مدیریت

معرفی مدل کانو

مدل کانو در واقع یک رویکرد است که شما بتوانید ویژگی هایی که برای کسب و کار خود می خواهید داشته باشید را براساس اولویت بندیی های مختلف دسته بندی کنید. این اولویت بندی تماماً بر اساس رضایت مشتری خواهد بود. تیم های محصولات مختلف می توانند از ویژگی هایی که رضایت بیشتری را برخوردار است استفاده کنند تا هزینه های خود را کاهش دهند و در نهایت هم تصمیم بگیرند که آیا این ویژگی را به کار خود اضافه کنند یا خیر.

مدل کانو چیست؟

مدل کانو در واقع یکی از چارچوب های اولویت بندی است که به کمک تیم های مختلف در زمینه ویژگی های محصولات ایجاد شده است و به آن ها کمک می کند که مشخص کنند کدام یک از ویژگی ها باعث رضایت مشتری می شود. مدیران محصولات مختلف، اغلب از مدل کانو برای گروه بندی های مختلف و مدیریت آن ها استفاده می کنند. دکتر نوریاکی کانو در سال 1984 برای اولین بار این مدل را به دنیای تجارت عرضه کرد.

مدل کانو در واقع خواسته های مشتری را در قالب ویژگی های مختلف محصول به پنج دسته تقسیم بندی خواهد کرد  و همچنین توضیح می دهد که هر کدام از این ویژگی ها چگونه رضایت مشتری را تحت تاثیر قرار خواهند داد. در این بخش می توان گفت که برندها و شرکت های مختلف با استفاده از دسته بندی مدل کانو توانسته اند ویژگی های محصول را از نظر ارزشی که برای مشتریان خود ایجاد میکنند دسته بندی کنند.

به عبارت دیگر می توان گفت که مدل کانو به تیم های مختلف تحقیق و توسعه کمک خواهد کرد که تمرکز خود را روی ویژگی های مختلف اما ضروری یک محصول بگذارند. این افراد می دانند که چه زمانی یک ویژگی برای مشتری اهمیت نخواهد داشت پس پررنگ کردن آن بی دلیل است.

دانستن مدل کانو به شما چه کمکی خواهد کرد؟

مدل کانو در واقع به شما کمک می کند که بتوانید انتظارات مختلف مشتریان خود را برآورده کنید و همچنین در طراحی و تولید محصولات جدید هم به شما کمک خواهد کرد.
در بخش بعد به شما می گوید که ویژگی های مختلف یک محصول چگونه رضایت و نارضایتی را ایجاد خواهد کرد و به شما کمک می کند که نیازهای مشتریان خود را حتی بهتر از خودشان بشناسید.

ویژگی های مختلفی در این بخش وجود دارد که مشتریان شما را از حالت بالقوه به بالفعل و همچنین به یک مشتری وفادار تبدیل خواهد کرد. شما با حذف ویژگی های اضافی در این بخش در واقع در وقت و بودجه خود صرفه جویی خواهید کرد. شما همچنین قادر خواهید بود که مزیت های رقابتی مختلف را پیدا کنید و همین هم باعث می شود که شما در چشم مشتریان خود متفاوت به نظر برسید.

تعریف مدل کانو با ویژگی های آن

مدل کانو در واقع ویژگی های محصول را به پنج دسته تقسیم بندی خواهد کرد و در کنار هریک از آن ها هم نیازها و ارزش های خاصی برای مشتریان بنا شده است. این پنج ویژگی موارد زیر هستند:

  • ضروری
  • عملکردی
  • جذاب
  • بی اثر
  • معکوس
نمودار کانو
نمودار کانو

ویژگی های ضروری(Must-Be) همانطور که از نام آن ها پیداست ویژگی هایی هستند که باید در محصول باشند، البته ارزش خاصی را در نظر مشتری ایجاد نخواهند کرد. برای مثال می توان گفت که اگر این ویژگی ها وجود نداشته باشند محصول ناقص و همچنین غیرقابل استفاده خواهد شد.
ویژگی های عملکردی(تک بعدی) در واقع ویژگی هایی هستند که هرچه کارایی آن ها بهتر باشد، رضایت مشتری بیشتر و بیشتر خواهد شد و زمانی که کارایی خیلی پایین باشد مشتری ناراضی خواهد بود.

ویژگی های جذاب از جمله ویژگی هایی هستند که نبود آن ها مشکل ساز نمی شود چرا که مشتری اصلا خبر ندارد که همچین ویژگی هایی قرار است وجود داشته باشد اما اینکه باشند به شما کمک خواهد کرد که یک محصول را بهتر به فروش برسانید.
ویژگی های بی اثر هم از جمله ویژگی هایی هستند که برای مشتریان چندان مهم نیستند، بالا رفتن و پایین رفتن آن ها هیچ تاثیری روی نظر مشتری نخواهد داشت.
ویژگی های معکوس هم آن های هستند که هرچقدر بیشتر باشند، نارضایتی مشتری بیشتر خواهد شد. در واقع دقیقا برعکس ویژگی های عملکردی فعالیت خواهند کرد و به همین دلیل هم هست که باید طبق مدل کانو از این دو ویژگی آخر دوری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن