تبلیغات

تبلیغات جینگل چیست؟

جینگل چیست؟

جینگل به طور کلی به صوت یا آهنگ خاصی گفته میشود که در معرفی یا تبلیغات یک برند، بیزنس یا محصول از ان استفاده میشود. جینگل ها معمولا در تبلیغات تلویزیونی و رادیویی مورد استفاده قرار می گیرند.
به طور کلی هدف جینگل ماندن در ذهن مخاطب است که به صورت عبارت  مورد ارتباط با محصول با یک موسیقی خاص همراه میشود. این موسیقی میتواند برگرفته از قطعه های معروف یا ساخته شده با استفاده از خلاقیت خود افراد باشد.

ابداع جینگل از کجا شروع شد؟

اولین بار این تکنیک توسط کمپانی Wheaties در سال 1929 استفاده شد.این استراتژی و آهنگ این تبلیغ با نام have you tried Wheaties? توانست این کمپانی را از مرز ورشکستگی نجات دهد.
بعد از موفقیت این کمپانی، این روش به یکی از پرطرفدارترین نحوه های تبلیغات تبدیل شد و تغییری بزرگ در صنعت تبلیغات در 100 سال گذشته ایجاد کرد که تا همین امروز هم ما نمونه هایی از این نوع تبلیغ را میبینیم. این نوع پس از رایج شدن نام جینگل را به خود گرفت که برگرفته از آهنگ معروف کریسمس است.


بعد از موفقیت این کمپانی، این روش به یکی از پرطرفدارترین نحوه های تبلیغات تبدیل شد و تغییری بزرگ در صنعت تبلیغات در 100 سال گذشته ایجاد کرد که تا همین امروز هم ما نمونه هایی از این نوع تبلیغ را میبینیم. این نوع پس از رایج شدن نام جینگل را به خود گرفت که برگرفته از آهنگ معروف کریسمس است.

اهمیت جینگل در تبلیغات

به طور کلی موسیقی تاثیر بالایی بر ذهن دارد و این تاثیر در طولانی مدت نیز ماندگار است. یکی از موارد نشان دهنده این موضوع یادگیری مسائل با موسیقی توسط کودکان است. به طور مثال همه ما الفبا را با یک آهنگ خاص یاد گرفته ایم که حتی در سنین بزرگسالی نیز در هنگام خواندن الفبا با همان موسقی و ریتم آن را به یاد می آوریم. جینگل در تبلیغات دقیقا به دنبال همین تاثیر در ذهن مخاطب است.

چرا باید به جینگل به عنوان یک عضو حیاتی در کمپین های تبلیغاتیمان توجه کنیم؟

  1. جینگل میتواند توجه مخاطب را بیش از هر تبلیغ دیگری جلب کند: به طور کلی صوت میتواند توجه بیشتری را تا تصویر جلب کند به همین دلیل پخش یک موسیقی در میان مجموعه ای از تصاویر تبلیغات مختلف میتواند برگ برنده شما باشد.
  2. جینگل خوب میتواند تا مدت ها در ذهن مخاطب بماند: همانطور که در پیشتر هم اشاره کردیم موسیقی تاثیر دراز مدتی بر ذهن دارد پس یک جینگل مناسب میتواند به تبلیغ فراموش نشدنی برند شما تبدیل شود.
  3. جینگل معرف شما و برندتان است : آهنگی که شما در جینگلتان استفاده میکنید باید با شعار برندتان همخوانی داشته باشد مثلا اگر شما در برندتان قصد ایجاد انگیزه دارید موسیقی شما نیز باید همین حس را در مخاطبتان القا کند.
  4. موسیقی میتواند مود افراد را تغییر دهد: شما میتوانید با یک موسیقی خوب فرد را هیجان زده کنید و او را وادار به گوش دادن ادامه تبلیغ کنید.
  5. جینگل باعث تعامل بالاتری با مخاطب میشود: شما میتوانید با جینگل پیام خود را به سادگی به مخاطب انتقال دهید و حتی در صورت داشتن ریتم مناسب او را درتعامل و تکرار متن با خود همراه کنید.

ویژگی های جینگل خوب

یک جینگل خوب باید خاص، خلاق، مفرح و به یاد ماندنی باشد و مهمتر از همه اطلاعات اصلی مورد نظر شما را به مخاطب القا کند. شما باید در نظر بگیرید که جینگل باید در حدی ساده باشد که با حتی یک دفعه شنیده شدن در ذهن مخاطب حک شود و کلید این کار در سادگی و اختصار در کنار خلاقیت است.
شما در جینگل مانند سایر تبلیغ ها باید بتوانید با مخاطب رابطه احساسی برقرار کنید به طوریکه مخاطب بتواند به شما، خدمات یا محصولتان اعتماد کند.

جینگل چیست و نکاتی که در خلق جینگل باید به آن توجه کنیم

تصویر1-نکاتی که در خلق جینگل باید به آن توجه کنیم

* شما میتواند برای جذابیت بالاتر عبارت جینگل خود از اغراق، استعاره و … نیز استفاده کنید.*
* یکی از نکاتی که میتواند به در ذهن ماندن برند شما کمک کند، استفاده از نام کمپانی تان در عبارت مورد تکرار جینگل میباشد.*

در نهایت در حالی که افراد به دنبال تست کردن متدهای جدید تبلیغاتی هستند جینگل به عنوان یکی از موفق ترین روش ها در 100 سال اخیر شناخته شده است که در صورت استفاده از عبارت و موسیقی مناسب میتواند موفقیت تبلیغ شما را تضمین کند.
البته همیشه این نکته را در ذهن داشته باشید که همانطور که هرگونه تبلیغ بد میتواند اثرات مخربی بر برند شما داشته باشد، جینگل هم از این قانون مستثنا نیست و حتی به دلیل ماندگاری بیشتر در ذهن میتواند اثرات به مراتب بدتری نیز داشته باشد.

نمونه جینگل های استفاده شده در تبلیغات توسط برند ها و کمپانی های ایرانی و خارجی:

تبلیغ جینگل ایران رادیاتور 
تبلیغ جینگل بوتان
تبلیغ جینگل zoo pals
تبلیغ جینگل McDonald’s
5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

+ 85 = 91

دکمه بازگشت به بالا
بستن