تبلیغات

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی

فعالیت های چندجانبه تبلیغاتی که در آن با یک برنامه ریزی دقیق مخاطبان هدف و پیام آن به طور واضح مشخص شده اند.همچنین یک کمپین تبلیغاتی تلاش می کند تا در زمان مورد نظر و با بودجه مورد نظر تعداد هرچه بیشتر از مخاطبان را جذب نماید.یک برنامه اجرایی مدون تنها چیزیست که در یک کمپین تبلیغاتی به آن نیاز است و نیازی به نرم افزارهای عجیب و غریب و گران قیمت نیست. کمپین با یک تبلیغ در یک برهه زمانی خاص و برای هدفی خاص متفاوت است. چرا که رویکرد کمپین تبلیغاتی متفاوت بوده و رویکردی همه جانبه و جامع دارد.

در یک کمپین تبلیغاتی 4 مرحله وجود دارد:

مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی

تصویر1- مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی

چرا نیاز به طراحی کمپین تبلیغاتی داریم؟

چند دلیل اصلی وجود دارد که هر طراح تبلیغاتی باید به آن فکر کند و آن را به کمپانی یا برندی که برای آن دست به طراحی کمپین می زند گوشزد کند:

  1. شما به عنوان یک برند در حال شناخته شدن و یا به عنوان یک startup نیاز به ایجاد آگاهی از برند brand awareness دارید تا مخاطبان شما را بشناسند.
  2. شما نیاز دارید تا مخاطبان شما را بشناسند چرا که نیاز دارید تا برای خود مشتریانی پیدا کنید.
  3. گاه شما مشتریانی دارید که به سمت مخالف یا همان سمت رقبای شما در بازار جذب شده اند پس نیاز دارید تا مشتریان از دست رفته خود را دوباره به سمت خود جذب کنید.
  4. هر برندی نیاز دارد که ارزش های اصلی (core values) خود را به مخاطبین خود بشناساند
  5. و در نهایت هر کسب و کاری نیاز به توسعه داشته و همچنین نیاز دارد تا بتواند یک جریان درآمدی برای خود ایجاد کند؛ که این امر می تواند از طریق طراحی یک کمپین تبلیغاتی برای کمپانی با سهولت بیشتری امکان پذیر گردد.

فاکتورهایی که برای طراحی کمپین باید در نظر بگیریم کدامند؟

  1. استمرار و داشتن یک برنامه هفتگی ماهانه و یا فصلی
  2. اهداف خود را به صورت واضح و روشن تعریف کنید (بدانید که چه می خواهید؟ برای چه کسانی می خواهید این کمپین را طراحی کنید؟ و چگونه می خواهید ایران کمپین طراحی شود)؟
  3. بازه زمان مشخصی در نظر داشته باشید.
  4. بودجه بندی کنید.
  5. کانال های ترویج (promotion) خود را مشخص کنید.
  6. در آخر سعی کنید یک کانسپت مناسب با کمپین طراحی کنید و یک معنا و مفهوم خاص را به کمپین خود ببخشید.

کانال های دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

کانال های بازاریابی دیجیتال را می توان به 5 دسته کلی و اصلی تقسیم کرد که هر کدام از این ها شامل کانال های متفاوت می شوند و بر اساس هدف و kpi که برای خودمان تعیین کرده ایم یک کانال را انتخاب می کنیم.

انواع کانال های دیجیتال

تصویر2- انواع کانال های دیجیتال

  1. کانال آنلاین (online)

این نوع کانال ها خود به دو دسته تقسیم میگردند:

 (SEO (Search engine optimization که همان بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد که برای مطالعه بیشتر در این باب می توانید به این لینک مراجعه کنید.
و (SEM (Search engine marketing  که شامل تبلیغات پولی (paid ads) مانند google ads می باشد.

  1. کانال eCRM

این نوع کانال ها همان مدیریت ارتباط با مشتری اما به صورت الکترونیکی می باشند که انواع مختلفی چون بازاریابی بر مبنای پیامک (SMS)، ایمیل، و یا push notification (که پیشنهاد برای نصب یک اپلیکیشن بر روی دستگاه موبایل کاربر و تنها زمانی که کاربر به اینترنت متصل باشد دریافت می شود).

  1. AFFILIATE

Affiliate marketing که با نام هایی دیگری مثل cross marketing نیز شناخته می شود به کمپین های مشترک بین 2 شرکت گفته می شود و در این روش شما در ازای جذب یوزر جدید برای شرکت مقابل مبلغ یا منفعتی را در نظر می گیرد.

  1. Online PR

همان روابط عمومی آنلاین است که با عنوان ریپورتاژ نیز شناخته می شود که همکاری با خبرگذاری های آنلاین جهت ارائه اهداف، ارزش ها، و فعالیت هایتان را شامل می شود.

  1. Social media

رسانه های اجتماعی فعلا در ایران به 4 دسته Instagram, telegram, twitter, linkedIn تقسیم می شوند که می توانند برای ایجاد کمپین های تبلیغاتی سود آور و مفید واقع شوند؛ ممکن است برای یک تبلیغ، تمامی این دسته ها را به صورت ترکیبی انتخاب کنیم که این امر بستگی به نوع کسب و کار شما و Kpi مورد نظر شما دارد.
به طور مثال اگر مخاطبین شما تنها مدیران می باشند linkedIn می تواند ابزار مناسبی برای کمپین شما به حساب آید، اما اگر مخاطب شما عامه مردم از هر نوع قشری است قطعا Instagram می توانید برای جذب هرچه بیشتر مخاطب استفاده کنید.

Kpi

یک ابزار مهم و واجب برای اندازه گیری عملکرد در یک کمپین یا فعالیت بازاریابی است این شاخص نشان می دهد هر شرکت تا چه حد در رسیدن به اهداف خود موفق بوده است. KPI یک گزارش کامل و جامع از طریقه عملکرد، نتیجه به دست آمده و بازده کمپین در اختیار ما می گذارد.

یادتان نرود که برای هر هدف شاخص هایی (kpi) تعریف کنید و بدانید که:

می خواهید چه تعداد کاربر جدید داشته باشید؟ و یا انتظار دارید چه تعداد از مشتریان شما از طریق این کمپین نزدتان بازگردند؟
پیش بینی می کنید که تعداد نصب اپلیکیشن تا چه تعدادی بالا می رود؟
انتظار دارید که تبلیغ شما تا چه میزان در معرض بازدید قرار گیرد و یا در اصطلاح به چه مییزان impression دریافت کنید؟

برای بودجه بندی و انتخاب روش بهتر است که با این اصطلاحات بیشتر آشنا شوید:

CPM یا cost per mille

روش پرداخت در ازای نمایش روشی است که تبلیغ دهنده در ازای هر هزار بار نمایش تبلیغ پرداخت خواهد داشت. این روش را می توان برای سنجش کارایی انواع رسانه و فرصت های تبلیغاتی استفاده کرد. در تبلیغات بنری نیز این روش با عنوان cost per impression شناخته میشود.

نرخ eCPM  یا effective cost per mille

ECPM همان هزینه در ازای بازدید اثربخش است. هدف غایی که برای یک کمپین cpm تعریف می شود، نمایش تبلیغ است پس در این قسمت نمی توانیم بگوییم که cpm و ecpm تفاوت چندانی با یکدیگر دارند، اما زمانی می توانیم تفاوت این دو با یکدیگر را درک کنیم که هزینه هر کلیک در کمپین را به طور دقیق محاسبه کرده باشیم.

CPC یا cost per click

CPC همان هزینه ثابت تبلیغات آنلاین در ازای هربار کلیک بر روی تبلیغات شما می باشد. هدف شخصی که از این روش برای تبلیغ کردن استفاده می کند جذب بیشترین تعداد بازدیدکننده به سایت است. این روش تمرکز بیشتری نیز نسبت به cpm بر روی تبلیغ دارد.

CPV یا (cost per visit (view

این روش به این معناست که شما تنها به ازای نمایش تبلیغ هزینه پرداخت می کنید. این اصطلاح که با نام PPC یا pay per click نیز شناخته می شود بدین گونه عمل می کند که زمانی شما پرداخت را انجام می دهید که به سایتی که برای آن تبلیغ انجام داده اید منتقل شوید.
Cost per visit به تبلیغ کنندگان کمک می کند تا آگاهی مشتری راجع به محصول را افزایش دهند.
روش CPV روشی بسیار مقرون به صرفه به حساب می آید چرا که تبلیغ دهندگان زمانی هزینه می پردازند که مطمئن باشند آن تبلیغ برای کاربران به نمایش درآمده است.

CPA یا Cost per action

یعنی شخص تنها در ازای دریافت یک عکس العمل و یک حرکت از سوی کاربر هزینه پرداخت می کند.
CPA یکی از پرمصرف ترین شیوه های تبلیغات در دنیای آنلاین می باشد. این روش می تواند برای اپلیکیشن های نوپا بسیار کارآمد باشد و میزان بازگشت سرمایه آن را نیز میتوان به راحتی اندازه گرفت.

CPS یا cost per sales

این روش نام های دیگری چون (PPs (pay per sale و (CPO (cost per order نیز دارد. و تنها زمانی هزینه برای شما محاسبه می گردد که محصول خریداری شود.

CPO یا cost per order

این روش نیز یکی از زیر مجموعه های روش CPA است و به معنای پرداخت در ازای سفارش می باشد. این روش معادل روش CPS نیز می باشد. در این روش تنها زمانی حق کمیسیون پرداخت می شود که کاربر سفارشی می هد.
این حق کمیسیون ها و هزینه ها نیز از نسبت هزینه کل تمام عکس العمل ها بر تعداد آن ها به دست می آید. در این روش موفقیت را می توان قطعی دانست و همچنین در این روش کمتر مورد سوء استفاده قرار می گیرید.
البته باید توجه داشت که هزینه این روش نسبت به تبلیغات کلیکی و نمایشی بیشتر است.

CPI یا cost per install

روش هزینه در ازای نصب که برای اپلیکیشن های داخل موبایل استفاده می شود از تقسیم کل مبلغ پرداختی بابت نمایش تبلیغ بر تعداد کل نصب های  جدید به دست می آید.
در این روش سعی بر آن است تا تعداد نصب یک اپلیکیشن را افزایش دهند، بنابراین از یک یا چند رسانه خاص که اتفاقا به اپلیکیشن نیز مرتبط باشند، استفاده می شود. در نهایت تبلیغ کننده زمانی پرداخت خواهد داشت که اپلیکیشن بر روی یک موبایل نصب شود.

CPT یا cost per tap

در روش CPT  که همان روش cpc است فقط در ازای کلیک بر روی تبلیغ هزینه ای به تبلیغ کننده به عنوان حق کمیسیون پرداخت می شود.

CTR یا click through rate

نرخ کلیک بر روی لینک را CTR می گویند. این نرخ از تقسیم تعداد کلیک های صورت گرفته بر روی لینک بر کل افرادی که آن آگهی را دید اند به دست می آید.
CTR برای کلید واژه ها و صفحه های گوناگون، متفاوت است. میانگین آن از تمامی واژگانی که به صفحه شما کمک می کند تا در صفحه نتایج نشان داده شوند حاصل می گردد.

بازدید (impression)

Impression یک اصطلاح متداول در بازاریابی بخصوص بازاریابی موبایلی است که تعداد بازدیدهایی که یک کمپین تبلیغاتی توسط کاربران دریافت کرده است معنا می شود، اما این بازدید ها حتما نباید توسط کاربران مختلف باشد. اگر یک کمپین چند بار توسط یک کاربر نیز دیده شود باز هم عداد impression ها بالا می رود.

فاکتور K

فاکتور K شاخصی است که با آن می سنجند که یک اپلیکیشن تا چه حد میان کاربران پخش یا به اصطلاح viral شده است.
فاکتورk  به ما می گوید که اپلیکشن ما تا چه حد با در نظر گرفتن تعداد افرادی که به یک اپلیکیشن دعوت شده اند.

Cta

Call to action به این معنی است که از جملات و عبارت هایی که مسقیم کاربر را هدف قرار می دهد استفاده شود تا بتوان واکنش مستقیم کاربر را بر انگیخت.جمله ای از جمله جملات مورد استفاده در فراخان ها، مانند: بشابید!! یا همین حالا ثبت نام کنید!!

ROI یا return of investment

نرخ بازگشت سرمایه همان سود حاصل از هر سرماییه گذاری است. این شاخص که به شکل درصدی محاسه میی شود نقش بسیار مهمی در سرماییه گذاری ها و تصمییم گییری های بعدی در کسب و کار دارد.
گاه می خواهیم نرخ بازگشت سرمایه را به طور اخص برای مبحث مارکتینگ محاسبه کنیم تا بدانیم هر کمپین تبلیغاتی چقدر برای ما سودآور بوده است. با بررسی marketing return of investment به راحتی می توان دریافت که فعالیت هایی بازاریابی تا چه میزان اثرگذار بوده اند و با سرمایه گذاری در چه تبلیغاتی می توان بیشترین نتیجه را گرفت.

 CVR یا Conversion rate

نرخ تبدیل به زبان ساده همان تعداد تببدییل کلیک ها به ثببت نام، سفارش یا نصبب اسست یعنی به طور مثال بدانیم که از هر 100 کلیک چه تعداد از آن به مرحله ثبت نام، نصب و یا سفارش راه پیدا خواهند کرد.
نرخ تبدیل یکی از  شاخص های قوی برای سنجش مناسب بودن کمپین به شمار می آید.
اگر نرخ تبدیل بالا باشد به معنای موفقیت آمیز بودن کمپین تلقی می شود. چرا که شما با هزینه کمتری توانسته اید تعداد بیشتری از مخاطبان را جذب کنید؛ اما کم بودن نرخ تبددیل گویای این امر است که کل یا قسمتی از کمپین نیاز به اصلاح و بهینه سازی دارد.

یک پیام خلاقانه برای کمپین خود طراحی کنید:

  1. ارزش کلیدی کسب و کار خود را فراموش نکنید.
  2. به پرسونای مشتری و مخاطب هدف خود دقت کنید.
  3. کانال مورد نظر برای راه اندازی کمپین خود در آن را به دقت انتخاب کنیید.
  4. خلاق باشید.
  5. معنا و مفهوم خاص به کمپین خود ببخشید و حتما آن را از باقی کمپین ها متمایز کنید.
  6. نام و هشتگ های زیبا و متناسب انتخاب کنید.
  7. یک عبارت برای برانگیختن مخاطب و تحریک وی برای نشان دادن یک واکنش در نظر بگیرید.

کمپین تبلیغاتی خود را ارزیابی کنید:

درست است که قبل از شروع کمپین تمامی جوانب باید سنجیده و در نظر گرفته شود، اما ارزیابی اصلی تازه زمانی شروع می شود که وارد فاز اجرا شویم.

برای ارزیابی فراموش نکنید که:

KPI را هر روز اندازه گیری کنید و لینکی که برای تبلیغ کننده ارسال کرده اید را چک کنید تا مطمئن شوید که به صورت روزانه تعداد نرخ کلیک، ثبت نام، نصب و یا سفارش شما تا چه اندازه افزایش یافته است.
چک کنید که آیا کانال درستی را برای تبلیغ در نظر گرفته اید یا خیر؟مطمئن شوید که به صورت روزانه تعداد نرخ کلیک، ثبت نام، نصب و یا سفارش شما تا چه اندازه افزایش یافته است.
آیا بازخوردها در این کانال بهینه هستند یا نه؟
چک کنید تا ببینید که نرخ تبدیل خوبی از کانال و پیام خود می گییرید
حتما چک کنید تا این اطمینان را حاصل کنید که تعداد کلیک ها، ثبت نام ها، نصب ها و یا سفارش ها واقعی هستند یا فیک!!

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

71 − 69 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن