تبلیغات

تبلیغات ATL-BTL-TTL

تاریخچه تبلیغات ATL-BTL-TTL

اگرچه این نوع بازاریابی و تبلیغات مدتی است شایع شده اما در سال 1954 میلادی آقایان پراکتر و گمبل طبقه بندی دقیقی از انواع مختلف تبلیغات ارائه دادند. این طبفه بندی بر اساس حوزه‌ها، اندازه مخاطبان و میزان بازگشت سرمایه دسته بندی شد و امروزه ما آن‍‌ها رو تحت عنوان تبلیغات ATL-BTL-TTL می‌شناسیم.

آنچه که باید درباره تبلیغات ATL-BTL-TTL بدانید

امروزه روش‌هایی وجود دارد که بازاریابان فعالیت‌های تبلیغاتی را با توجه به آن انجام می‌دهند. آنها یا به طور کلی محصول را برای بازار تبلیغ می‌کنند و یا با تمرکز روی گروهی خاص تبلیغ و عرضه می‌کنند. امروزه ، این استراتژی‌های بازاریابی به  سه دسته تبلیغات ATL-BTL-TTL تقسیم شده است.

تبلیغات ATL-BTL-TTL و میزان نفوذپذیری آن

تصویر1-BTL-TTL-ATL چیست؟

ATL کانال های تبلیغاتی با مخاطب وسیع و هزینه بالا (Above-The-Line Advertising):

به زبان ساده می‌توان گفت بازاریابی و تبلیغاتی که از طریق رسانه‌های سراسری و کثیرالانتشار به مخاطبان و مشتریان هدف می‌رسد. و شما کمک می‌کند از بازاریابی گسترده و انبوه استفاده کنید. و جامعه هدف شما تمام بازار است. 

نمونه‌هایی از تبلیغات بالای خط:

  • تلویزیون
  • رادیو
  • روزنامه و مجلات
  • تبلیغات محیطی و بیلبوردها
  • تئاترها و سالن‌های محلی

مزایای تبلیغات بالای خط:

  •  توجه:با توجه به استفاده هم زمان از تبلیغات صوتی و تصویری، میزان نفوذ رسانه‌ها در تبلیغات ATL از هر نوع تبلیغات دیگر بیشتر می‌شود. تلویزیون و رادیو مخاطبان خاص و خلاق خود را دارد. هم چنین تبلیغات خارج از خانه نیز هنگامی که به درستی صورت پذیرد، تأثیر زیادی در تصمیم گیری و ایجاد هیجان در مخاطب ایجاد می‌کند.
  •  دستیابی: اجرای یک برنامه تبلیغاتی قوی ATL می‌تواند به برند کمک کند تا به رشد وسیعی برسد. اکثر بانک‌ها و همچنین نمایشگاه‌های خرده فروشی به طور منظم خود را از طریق رسانه‌های ATL تبلیغ می‌کنند تا مشتریان را به بازدید از سالن‌ها و مغازه‌های  خود جلب کنند.
  • ساخت و ساز برند: هر برندی که بخواهد مطرح شود آن هم از طریق اسم برند مجبور است از طریق کانال‌های ATL در ساخت برند استفاده کند. بیشتر این مارک‌ها با تبلیغات خارج از خانه شروع می‌شوند؛ سپس وارد تبلیغات رادیو و چاپ می‌شوند. سرانجام ممکن است برخی از آن‌ها پیشرفت کنند و با رسانه‌های دیگر  نیز ادامه دهند. با این وجود ، یک مارک نمی‌تواند به درستی از طریق BTL مطرح شود.

معایب تبلیغات بالای خط:

  • هزینه زیاد: مادامی که بخواهیم در تبلیغات بالای خط موفق باشیم باید در رسانه های جمعی استمرار داشته باشیم، در نتیجه هزینه‌ی هنگفتی برایمان دارد از این رو اجرای کمپین‌های بالای خط برای کسب‌وکارهای کوچک و حتی متوسط مناسب نیست.
  • تغییر روال‌ها: با روی کار آمدن رسانه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر، فیسبوک و مجلات آنلاین رنگ و بوی تبلیغات تغییر کرده و درصد بالایی از تبلیغات در این اپلیکیشن‌ها نمایش داده می‌شوند.
  • مشکل در ارزیابی نرخ بازگشت سرمایه: روشی برای سنجش میزان اثر گذاری ندارد و بازگشت سرمایه را نمی‌تواند تضمین کند.

BTL کانال های تبلیغاتی با مخاطب بسیار محدود و هزینه کم (Below-The-Line Advertising):

به زبان ساده می‌توان گفت فعالیت‌های تبلیغاتی بسیار خاص، به یاد ماندنی و مستقیم که روی گروه‌های هدفمند مصرف کنندگان و مشتریان متمرکز است. و غالباً به عنوان استراتژی‌های بازاریابی مستقیم شناخته می‌شود.

نمونه‌هایی از تبلیغات زیر خط:

  • ایمیل مارکتینگ مستقیم
  • تبلیغات ملک به ملک
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی درون‌فروشگاهی
  • کاتالوگ، بروشور و کیوسک‌های تبلیغاتی

مزایای تبلیغات زیرخط:

  • هدفمند: تبلیغات زمانی که متناسب با خواسته و نیاز مشتری باشد بهتر عمل می‌کند. از آنجا که استراتژی‌های بازاریابی BTL بسیار هدفمند هستند و مخاطب خاص دارد، نتایج بهتری زا به ما می‌دهد.
  • بهتر ROI: در تبلیغات زیر خط تلاش‌های تبلیغاتی روی گروهی خاص تمرکز می کند، در نتیجه می‌توان به راحتی اجرا، ردیابی و کنترل شود. از این رو استراتژی‌های BTL ROI و MROI بهتری را از نظر جذب مخاطب فراهم می‌کند.
  • کنترل آسان: این فعالیت‌ها به راحتی قابل پیگیری و کنترل است و می‌توان در جهت بهبود ROI گام برداشت.
  • Tailor-Made: در تبلیغات زیر خط راهبردهای تبلیغاتی با توجه به نیازهای یک گروه خاص طراحی شده و از این رو می‌توان برای گروه‌های مختلف مشتری، قالب بندی متفاوتی ایجاد کرد.

معایب تبلیغات زیرخط:

  • نیاز به کارمندان حرفه‌ای فروش: در تبلغیات FACE-TO-FACE (چهره به چهره) باید از بازاریابان حرفه‌ای استفاده شود به عبارتی باید از افراد متخصص استفاده کنید و یا به آن‌ها آموزش لازم را بدهید که هر دوی این‌ها حقوق، کمیسیون و هزینه‌های زیادی را برای شما به همراه دارد.
  • درک فرهنگی: قبل از این که بخواهید از تبلیغات زیر خط استفاده کنید باید روی درک مخاطبان و مشتریانی که جامعه هدفتان  هستند کار کنید.

تفاوت‌های عمده تبلیغات از طریق BTL و ATL:

  1. تفاوت در مقیاس جامعه‌های هدف می‌تواند یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها باشد به نحوی که در تبلیغات بالای خط (ATL) جامعه هدف ما طیف وسیعی از مخاطبان هستند که از طریق رسانه های جمعی مورد هدف قرار می‌گیرند.
    اما در تبلیغات زیر خط (BTL) جامعه محدود‌تر است و از طریق ابزارهای آنلاین تبلیغات صورت می‌پذیرد.
  2. تفاوت دیگری که این دو دارند هزینه‌های اجرایی متفاوت است. یعنی در روش تبلیغات بالای خط هزینه اجرای کمپین تبلیغاتی بسیار بالا می‌باشد.
    اما در تبلیغات به روش زیر خط هزینه‌ها پایین‌تر است و نتیجه خوبی را به همراه دارد.

TTL کانال‌های تبلیغاتی با مخاطب متوسط و هزینه متوسط (Through-The-Line Advertising):

به زبان ساده می‌توان گفت استفاده هم زمان از تبلیغات بالای خط(ATL) و زیر خط(BTL) را تبلیغات روی خط می‌نامند و با نام‌هایی مثل “بازاریابی یا ترویج میان خطی” نیز شناخته می‌شود.
در عصر امروز بازاریاب‌ها مجبورند که هم‌زمان روی برندسازی و افزایش آگاهی نسبت به برند کسب و کارها کار کنند؛ از طرف دیگر هم باید حواسشان به افزایش نرخ تبدیل(ROI) باشد. از همین‌رو استراتژی‌های تبلیغاتی TTL بسیار موثر است.

نمونه‌هایی از تبلیغات روی خط:

  • بازاریابی ۳۶۰
  • دیجیتال مارکتینگ

نتیجه گیری

با توجه به تحقیقات انجام شده توسط گروه وینتربری می‌توان به این نتیجه رسید که برای موفقیت در تبلیغات و برندینگ باید به صورت همزمان تبلیغات ATL-BTL-TTL استفاده کرد.
چنانچه می‌خواهید پیامتان مخاطبان زیادی داشته باشد و هزینه کافی در اختیار دارید می‌توانید از تبلیغات زیر خط (ATL) استفاده کنید و به چشم سرمایه گذاری بلند مدت به آن نگاه کنید.
زمانی که مخاطب کمی دارید و با محدودیت بودجه مواجه هستید یا می خواهید نمونه محصول را تست کنید تا بتوانید نسخه نهایی را بدون مشکل وارد بازار کنید می‌توانید از تبلیغات روی خط (BTL) استفاده کنید.

نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات ATL-BTL-TTLبا توجه به نمودار بالا می توان گفت:

  1. به طور تقریبی 65% از شرکت‌ها که از طریق ادغام کانال‌های تبلیغاتی، تبلیغات داشته اند به نرخ بازگشت سرمایه بهتری دست پیدا کرده اند.
  2. به طور تقریبی 7% از شرکت‌ها با بهره گیری از یک کانال تبلیغاتی به نرخ بازگشت سرمایه بهتری دست پیدا کرده اند.
  3. به طور تقریبی 3% از شرکت‌ها مادامی که از دو مورد بالا استفاده کرده اند بازگشت سرمایه یکسان و بهتری نصیبشان شده است.
  4. به طور تقریبی 25% از شرکت‌ها آمار دقیقی از بازگشت سرمایه خود در تبلیغات نداده اند.

بودجه بندی تبلیغات

بودجه بندی تبلیغات در رسانه های جهان

تصویر3-بودجه بندی تبلیغات

دلایلی که به تبلیغات نیاز داریم:

دلایل انجام تبلیغات

تصویر4 – دلایل انجام تبلیغات

انواع تبلیغات بر اساس کانال های ارتباطی

تصویر5-انواع تبلیغات

جهت مشاهده توضیحات بیش تر در خصوص انواع تبلیغات کلیک کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن